De dag na de verkiezingen GR22

17 maart 2022

De dag na de verkiezingen GR22

De dag na…

Als SP gingen we deze verkiezingen in met de hoop dat we onze 3 zetels zouden mogen behouden. We hadden de droom dat de Veendammer ons misschien die 4e zetel zou gunnen. We voelden de vrees voor een eventueel verlies van een zetel.

Lang leefden we woensdag 16 maart met de vrees van het verlies. Vanaf de exitpoll tot ver na middernacht stonden we op 2 zetels. Tot om 01:30 uur de voorlopige (definitieve) uitslag kwam en we alsnog onze 3e zetel terug kregen. Het blijft spannend, aanstaande maandag zullen we zeker weten of dit echt de definitieve uitslag is.

Als dat zo is, en we kijken naar de uitslagen over het hele land, dan rest ons alleen maar dankbaarheid dat we wederom van ca. 1200 mensen het vertrouwen hebben gekregen. En niet alleen dat, want ondanks dat we geen zetel extra winnen, hebben we als partij zeker gewonnen.

Nog nooit eerder hebben we zoveel materiaal weten te verspreiden als deze verkiezingsronde. Er gingen 10.000 SP verkiezingskranten door de brievenbussen. We verspreiden honderden flyers op thema’s als gas/zoutwinning, zorg en de buurt. We waren in alle dorpen en kernen met de SP TramTour. En nog niet eerder hadden we zoveel SP-vrijwilligers als deze keer in de benen.

Trots en dankbaar voor de drie zetels, trots en strijdbaar door bouwen en groeien met een groeiende club mensen!

Want de opdracht is groot! Als tijdens gemeenteraadsverkiezingen nog geen 50% van de inwoners naar de stembus gaat dan doen we als “politiek” iets niet goed. Op de vraag waarom zoveel mensen niet gaan stemmen hebben we nog geen volledig antwoord. Maar, als je elke maand moet sappelen om ook de laatste week brood op tafel te hebben, als je woont in een vochtig en tochtig huis, als je al jarenlang de klappen van Rutte aan het opvangen bent dan snappen wij dat je de voordeur dichtdoet, al de verkiezingsreclame in de kattenbak stopt en denkt “zoek het maar uit met je stemmerij”.

Wij snappen dat én de dure opdracht voor de komende vier jaar is om al die mensen weer het vertrouwen, de hoop te geven dat “de politiek” er voor hun is én van hun is! Ik ben dankbaar en trots dat we daar als 3-koppige SP fractie in de gemeente Veendam ons stinkende best voor mogen gaan doen de komende vier jaar. We komen elkaar tegen!

Lian Veenstra  -  lijsttrekker SP Veendam