Wedeka

6 oktober 2020

Wedeka

Vanavond ( 6 oktober 2020 ) besprak de raadscommissie "Sociaal domein" de informatiebrief waarin wordt aangegeven dat alle 5 de colleges van de deelnemende Wedeka gemeenten hebben besloten een splitsingsscenario uit te werken.

De fractie van de SP maakte zich al zorgen over de positie van de medewerkers en deze is alleen maar toegenomen.

Angelique Schoonewille heeft tijdens de vergadering haar woordvoering maar net af kunnen ronden aangezien de voorzitter haar betoog te politiek vond.

Angelique: "Voor mij is dit naast politiek ook emotioneel. We hebben een aantal jaren geleden verdrietig moeten staan toekijken hoe de toenmalige raad van Veendam medewerkers vlak voor kerst naar huis stuurde. DAT kun je met recht mijn politieke dieptepunt noemen, naast de invoering van de Participatiewet en het opheffen van SW bedrijven.

Mijn partij, de SP komt op voor mensen met een arbeidsbeperking. Wij willen niet dat mensen met een arbeidsbeperking met minder inkomen achter de geraniums worden gezet. De sluiting van de Sociale Werkvoorziening bij de invoering van de Participatiewet in 2015 heeft er niet toe geleid dat mensen met een arbeidsbeperking een baan konden vinden op de reguliere arbeidsmarkt.  Het is  zo vaak voorspeld maar met menig gefronsde wenkbrauw aangehoord

Mijn woordvoering zei het volgende:

"Buurgemeente Stadskanaal is stoer, na zoveel tegenslagen en 0 rugdekking vanuit het rijk geven ze de sleutel aan de provincie. Ik citeer het RTV Noord artikel: Het kan echt niet zo zijn dat de inwoners  moeten bloeden voor de tekorten die het Rijk veroorzaakt. Je kunt alles wel kapot bezuinigen. Het is klaar en dit moet een duidelijk signaal zijn richting de provincie en het Rijk.

Wanneer geeft Veendam een duidelijk signaal?"

Volgens de verantwoordelijk wethouder zal de gemeente Veendam er alles aan doen om medewerkers, na welk scenario dan ook, niet te laten vallen.

Angelique: "Daar gaan we haar dan ook aan houden"