Stop de huurverhoging, 0% = genoeg!

25 mei 2020

Stop de huurverhoging, 0% = genoeg!

Wat D66 minister Ollongren niet wil uitvoeren moet volgens de SP fractie in Veendam wel gebeuren! Geheel in lijn met de aangenomen Eerste Kamer-motie riep de SP  maandagavond 25 mei het Veendammer college op om er bij de verhuurders op aan te dringen om een 0% huurverhoging te hanteren dit jaar.

Fractievoorzitter Harry Schoonewille: “Naast de financiële klappen als gevolg van de Corona-crisis kampen vele huurders al jaren met veel te hoge huren die elk jaar blijven stijgen. Bij zowel de woningcorporaties als bij de particuliere verhuurders hebben velen daarnaast ook nog te maken met achterstanden in onderhoud of hoge service-kosten.”

Voor de SP-fractie is het nu genoeg. Na de Woningsdag-actie “0% is genoeg” meldden zich ruim 70 huurders uit Veendam bij sp.stopdehuurverhoging.nl. Huurders die heel graag in Veendam wonen, maar klaar zijn met de stelselmatige huurverhoging waar ze niets (extra's) voor terugkrijgen.

9000 Huurders hebben zich in heel het land gemeld bij hun verhuurders dat ze de woonlasten niet kunnen dragen!

Naast kritiek op de huurverhoging is er ook begrip voor de woningcorporaties, Schoonewille: “We vragen een huurstop van de corporaties en tegelijkertijd bieden we aan om samen de strijd tegen de verhuurdersheffing aan te gaan. Een oude crisismaatregel die als een strop om de nek van de corporaties zit en hoognodige investeringen in de woningen tegenhoudt.”

Een poging om alle fracties achter de motie te krijgen strandde tijdens de vergadering. De SP diende de motie samen met de fractie van de PvdA in  met steun van Vuk en Groenlinks. Andere fracties deden de motie af als “niet alle huurders hebben last van de Corona-crisis” of dit is niet eerlijk naar huiseigenaren met lagere lonen “Een geïrriteerde Harry Schoonewille: “De PvdA wethouder ontraadde de motie namens het college, er zou volgens haar uit gesprekken met  Acantus zijn gebleken dat de huurverhoging van circa 2,5% nodig is om de lasten voor de woningcorporatie te kunnen dragen als andere huurders in financiële huur-nood geraken.

Met andere woorden; de ene huurder betaalt dus de huur van de andere huurder. Wie betaalt hier nu de rekening van de Corona-crisis! Blijkbaar vindt het college dat sociaal genoeg, en met haar de fracties van GB, VVD, CDA, D66 en CU. Goed dat de PvdA-fractie vast hield aan haar eigen, veel socialere koers!”