Motie afschaffen verhuurdersheffing

Motie afschaffen verhuurdersheffing

MOTIE

Afschaffen verhuurdersheffing

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 januari j.l. Heeft de fractie van de SP een motie mee ingediend. Deze werd unaniem gesteund.

Collegepartij Gemeentebelangen heeft de motie geïnitieerd, samen met de VVD en de PvdA.

Onze fractie was verheugd te lezen dat het voorstel  van de motie niet alleen inhield om verhuurdersheffing af te schaffen, maar om ook  de corporaties te laten inzien dat deze financiële ruimte moet worden aan gewend voor nieuwbouw van sociale huurwoningen, het verduurzamen van bestaande woningen en het betaalbaar houden van huurprijzen.

We roepen de Veendammer vertegenwoordiging van regeringspartij VVD dan ook op om haar tweedekamerfractie VVD te bewegen en dit landelijk over te nemen. Dit geldt overigens ook voor de Veendammer vertegenwoordiging van D66, CDA en Christenunie. Genoemde partijen hebben onlangs in de Tweede kamer tegen gestemd.

Wij zeggen: De verhuurdersheffing wordt omgezet in een investeringsplicht. Dat verruimt de investeringsruimte van de woningcorporaties. Zo komt er geld beschikbaar dat we kunnen gebruiken om extra betaalbare huizen te bouwen, de huren van bestaande woningen te verlagen en de corporatiewoningen energiezuiniger en levensloopbestendig te maken.

Voor meer informatie en onze standpunten: www.sp.nl

Of kijk op https://huurdersverbond.nl