Motie :1 loket schadeafhandeling mijnbouwactiviteiten

25 maart 2019

Motie :1 loket schadeafhandeling mijnbouwactiviteiten

Foto: Gemeente Veendam / Gemeente Veendam

In februari van dit jaar heeft de Veendammer SP fractie alle politieke partijen in Veendam benaderd om mee te denken over een voorstel voor een motie. De inhoud van de motie zou moeten gaan over dat schadeafhandeling die wordt veroorzaakt door alle vormen van mijnbouw  op dezelfde wijze dient te worden behandeld.

De minister heeft het voornemen om schades door gaswinning te laten vallen onder het loket “ Instituut mijnbouwschade Groningen” en overige schades door mijnbouw van een andere categorie dan gaswinning, onder te brengen bij een commissie mijnbouwschade.

Maandagavond 25 maart ‘19 is de motie door alle politieke partijen in Veendam ingediend en werd overgenomen door het college.

SP raadslid Angelique Schoonewille: “Onze fractie is ontzettend blij dat we als gemeenteraad gezamenlijk achter en naast de mensen staan die schade hebben door zoutwinning. We kunnen ook alleen maar waardering uitspreken voor de verschillende actiegroepen die met opgebouwde kennis dit onderwerp op de politieke kaart hebben gezet. Het samenwerken met alle partijen binnen onze  gemeenteraad met betrekking tot deze motie is een compliment waard en geeft mij als raadslid hoop voor de toekomst.

De motie, vreemd aan de orde van de dag luidt als volgt:

De raad van de gemeente Veendam in vergadering bijeen d.d. 25 maart 2019

Onderwerp: 1 loket voor de afhandeling van mijnbouwschade

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat:

- de overheid er verantwoordelijk voor is dat bewoners snel en efficiënt hun recht kunnen halen;

- de Minister van Economische Zaken en Klimaat een wetvoorstel Instituut Mijnbouwschade Groningen aan de kamer heeft voorgelegd;

- indien deze wet wordt aangenomen, inwoners nog steeds met twee loketten te maken hebben waar ze schade door mijnbouw kunnen melden;

- dit niet in het belang van de inwoners is en wederom het risico in zich houdt om van het kastje naar de muur te worden gestuurd;

- Uit diverse gesprekken met mijnbouwbedrijven uit de regio is gebleken dat die vóór één loket voor de afhandeling van de schade zijn

roept het college op

- het initiatief te nemen om, samen met de regio en het college van Gedeputeerde Staten, de minister van Economische Zaken en Klimaat en de Tweede Kamer der Staten Generaal ervan te overtuigen dat:

o   het noodzakelijk is om maximaal één loket in te richten waar inwoners terecht kunnen in het geval van vermoeden van schade aan hun eigendom ongeacht welke mijnbouwactiviteit de oorzaak is;

o   Hierbij uit te gaan van het bewijsvermoeden zodat een zelfde regime van toepassing is

en gaat over tot de orde van de dag.