Als we koffie drinken dan zetten we die zelf!

26 maart 2018

Als we koffie drinken dan zetten we die zelf!

Ruim voor de verkiezingen namen we als SP stelling in: “Wij staan klaar om Veendam een socialer bestuur te geven”, een bestuur zonder Gemeentebelangen. Daar was geen woord Frans bij, of wij doen het, of zij.

De uitslag van de verkiezingen was helder, Gemeentebelangen won een zetel en de SP verloor een zetel. Was de uitslag zuur? Beetje, maar we realiseerden ons ook dat in 2014 de SP een enorme klapper maakte met 4 zetels en dat daarvan ook nog eentje een restzetel was. Dus, 3 zetels is best mooi, is niet erg, maar het had mooier kunnen zijn.

Het (in)formatie circus gaat ergens deze dagen los. Alle partijen zullen waarschijnlijk benaderd worden door Gemeentebelangen voor het spreekwoordelijke kopje koffie. Als SP hebben we aangegeven dat dit voor ons weinig zinvol is. Harry Schoonewille: “Ik heb Henk Jan Schmaal, op zijn vraag of de SP echt niet wilde praten, laten weten dat een uitnodiging niets veranderd aan ons standpunt. De SP heeft Gemeentebelangen uitgedaagd, de uitslag is helder en die betekent dat de bal nu bij Gemeentebelangen ligt. Wij handhaven ons standpunt dat wij niet zullen deelnemen aan een coalitie met hen.”

Mocht het zo zijn dat het Gemeentebelangen niet lukt om een coalitie te smeden, dan is de SP van harte bereid om de koffie te gaan zetten en met andere partijen een alternatief te onderzoeken. De SP loopt nooit weg voor haar verantwoordelijkheid maar stelt wel voorwaarden aan een mogelijke deelname. Voor de SP moet een college fors inzetten op de Veendammers, maatwerk in zorg en armoedebestrijding, zeggenschap over hun eigen wijken en bondgenoot in de strijd tegen de gevolgen van zout – en gaswinning!