Algemene beschouwingen SP fractie Veendam

Algemene beschouwingen SP fractie Veendam

Foto: SP / SP Veendam

Fractievoorzitter Harry Schoonewille:

De menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid en de solidariteit zijn de drie uitgangspunten die wij als fractie innemen in allerlei discussies en die komen niet zomaar uit de lucht vallen.

Ze vloeien voort uit drie uitgangspunten die samen het fundament zijn onder al het werk en alle ideeën van de SP.

Menselijke waardigheid: Ieder mens moet bestaanszekerheid hebben, plus het recht om in vrijheid mee te beslissen over de inrichting van de samenleving en een eerlijke kans om, met respect voor anderen zijn persoonlijke geluk na te streven.

Gelijkwaardigheid: Alle mensen zijn gelijkwaardig. De een is nooit meer dan de ander.

Solidariteit: de mogelijkheden die mensen hebben, verschillen sterk. Daarom moeten we voortdurend de solidariteit tussen mensen organiseren, zodat we iedereen een eerlijke kans geven bij zijn streven naar een gelukkig leven.

Vanuit deze drie uitgangspunten kijken wij dan ook terug op de afgelopen (bijna) vier jaar.

Wij hebben geen vragen gesteld over de Najaar rapportage 2017. Niet omdat het ons niet interesseerde maar meer omdat de koers van het college en de coalitie toch al zo vastgeroest zat, dat kruipolie toch geen effect zou hebben. Waarom zou je je energie daaraan verspillen.

We leven inmiddels met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Het is een moeilijke wet, die je op verschillende manieren kunt uitvoeren. De bijna afgelopen vier jaar heeft het rechtse college een beleid gevoerd van streng de regeltjes volgen en vooral de hand op de knip houden. Onze fractie en leden van de afdeling van de SP hebben de afgelopen jaren vele gesprekken gevoerd met zorgvragers maar ook met zorgverleners. We hebben zelf onderzoek gedaan en de uitkomsten van het onderzoek in een verslag vastgelegd, waarvan je dan maar hoopt, dat het doordringt dat er in Veendam iets aan de hand is. De laatste raadsvergadering in oktober hebben we een procedurevoorstel aangenomen, dat de raad en het college moet helpen, verbeterslagen te maken. Ik moet u zeggen dat we er naar uitzien, maar veel hoop hebben we niet.

De begroting 2018 is gebaseerd op het coalitieakkoord.

Dat akkoord blinkt niet uit door passages die gaan over een sociaal beleid. Het gaat  veel over stenen en weinig over zorg.

Onze fractie heeft al eens eerder niet met de begroting ingestemd.  Dat gaan we niet doen zo vlak voor de verkiezingen. Het moet ons van het hart. Het is een rechtse niet sociale begroting , die beslist niet opkomt voor de mensen, die ondersteuning verdienen.

Die mening komt niet zomaar uit de lucht vallen. De afgelopen raadsperiode is dat toch wel duidelijk geworden. Je hoeft alleen maar terug te kijken hoe er is gereageerd op het akkoord van Westerlee.

Hoe er is omgegaan met de medewerkers van Wedeka die een vast contract konden krijgen. Ik krijg weer een brok in de keel als ik de avond in herinnering breng, toen het in deze raadszaal over deze mensen ging.

We hebben een ander sociaal geluid  laten horen. We hebben geprikkeld in de hoop dat er een discussie kwam. Tot onze stomme verbazing werd er dikwijls gezwegen en af en toe meewarig geglimlacht.

Terugkomend op de begroting vindt onze fractie dat er te weinig rekening wordt gehouden met duurzaamheid. Terwijl overal om ons heen wordt gekoerst op bijvoorbeeld gasvrije woningen, lees je in het coalitieakkoord daarover niets, maar in de begroting is daarover ook niets opgenomen. Op een vraag die je daarover stelt krijg je als antwoord dat in het verleden de intentie is uitgesproken om mee toe doen aan het project Stroomversnelling. Woningen zouden worden opgeknapt tot zo genaamde nul op de meter woningen. Het antwoord is dat het nooit van de grond is gekomen.

Samengevat het beleid is niet sociaal en niet duurzaam. Wij vragen ons af, wat de inwoners hiervan gaan vinden.

Uit de vragen over de begroting en de najaar rapportage blijkt ons des te meer dat er door de coalitiepartijen niet of nauwelijks vragen worden gesteld over de sociale voorzieningen. Niet een (1) vraag hebben we gevonden, die ging over het gevoerde sociaal beleid van het college. Veel vragen over stenen en asfalt maar zorg, niets over gelezen.

Voor ons duidelijk een signaal dat de coalitie niet sociaal  is georiënteerd.

Geen passages over de mensen die werken bij de sociale werkplaats. Wel mooie volzinnen over hoe goed die Wedeka het doet. Nou onze angst, dat er lijken uit de kast gaan vallen bij dat bedrijf, was volgens de wethouder zeker niet gegrond. Wel wordt de begroting bijgesteld omdat Wedeka geld te kort komt. Het begin van de financiële ellende, die wij vreesden.

Hoe gaat het  met het plaatsen van mensen op een beschutte werkplaats. Het antwoord op onze vraag is dat 7 mensen uit de doelgroep op een proefplaatsing van 3 maanden zijn geplaatst.

Na indicatie door het UWV ontvangen deze  7 mensen een dienstverband.  Kortom, concreet eigenlijk nog niemand geplaatst op zo’n beschutte werkplaats.

De drie waarden zijn ons uitgangspunt .

Leg onze kernwaarden langs de begroting van 2018 . Leg ze naast het gevoerde beleid  dan komen wij tot maar een conclusie, niet sociaal, enkele gericht op stenen en asfalt.

Hebben we dan alleen maar commentaar. Nee zeker niet. We geven dit college een compliment over de manier waarop zij het huishoudboekje hebben gevoerd. Ook de manier waarop er geëxperimenteerd wordt met bijvoorbeeld de behandeling van de tussenrapportages en de begroting spreekt ons erg aan.

U moet het ons maar kwalijk nemen, maar we gaan strijden  om de volgende vier jaar deel uit te maken van het college. Want volgens ons moet het roer om.