‘Zuster Klivia’ op campagne bij Autorama

13 december 2016

‘Zuster Klivia’ op campagne bij Autorama

Sita van der Veen als ‘zuster Klivia’ op campagne bij Autorama

Tijdens een handtekeningen actie in het Winkelcentrum Autorama was Sita van der Veen in haar originele verpleegsterstenue uit de jaren 60 een echte eyecatcher. Als ‘zuster Klivia’ heeft ze samen met 3 van haar SP partijgenoten in het kader van de 100-dagen actie voor een zorgfonds zonder eigen risico de handtekeningen opgehaald. Inmiddels hebben bijna 300.000 mensen getekend.

Foto: hvb / sp

Er is veel foldermateriaal uitgedeeld en werden er vaak lange gesprekken gevoerd. Sommige mensen waren niet altijd op de hoogte en dachten dat ze er voor een zorgverzekeraar stonden. Anderen vertelden verhalen over hun eigen situaties omtrent de eigen risico.

Foto: hvb / sp

Sita is werkzaam in de palliatieve en terminale zorg met begeleiding in de nachtdienst. Als ervaringsdeskundige wil ze zich gaan inzetten voor de zorg in het algemeen. Ze verteld als zorgverlener teveel gevallen van mensen te zien die zorg gaan mijden. Ze neemt deel aan de nationale zorgfonds actie omdat ze vindt dat de marktwerking uit de zorg weg moet. Voor veel mensen met een laag inkomen is de eigen bijdrage van 385 euro een probleem.

Foto: hvb / sp

(Bron parkstadveendam.nl, foto's Henk Drent)