Betoog SP Veendam algemene beschouwingen 2016.

11 november 2016

Betoog SP Veendam algemene beschouwingen 2016.

Mijnheer de voorzitter, leden van de raad en toehoorders,

Algemene beschouwingen worden aangemerkt als hoogtepunt in het politieke jaar en lenen zich uitstekend om terug- en vooruit te kijken.

Terugkijkend of wij met z,n allen de gestelde doelen hebben gehaald en vooruit kijkend om de toekomstvisie en het daarop afgestemde beleid van het College te beoordelen.

Wij hebben het “ open dienstbaar en toekomstgericht coalitieakkoord 2014-2018 “van de partijen Gemeentebelangen, CDA, VVD, D66 en Christen Unie er eens bijgehaald en hebben onderzocht wat u nu zoal met uw programma wilt bereiken.

U stelt in uw programma dat u probeert steeds volledig transparant te zijn. U wilt de inwoners betrekken bij het bestuur van de gemeente en gaat zorgen voor maximaal draagvlak voor de te volgen koers.

Voor wat betreft uw bestuursstijl gaat u vooral naar de mensen toe en u bent meer ondersteunend dan regisserend.

De   belangrijkste thema’s en grote projecten:

De jeugdzorg, de Wmo/AWBZ/de Participatie 9WWB en WSW/Wedeka.

Gemeentelijke herindeling,

Verbeteren economisch perspectief

Realisatie van de Kerkstraat West.

Invulling Lloydsterras

Behoud voorzieningen Tropiqua en van Berestyn.

Ontwikkelingen Leer en sportpark

Milieu energie en duurzaamheid.

Windturbines

Samenwerking in de Kompanjie

Vergaderstructuur van de raad.

·       De drie decentralisaties in het sociale domein.

U schrijft: het budget is fors lager dan waarvoor het rijk deze taken tot nu toe heeft uitgevoerd. Iedereen participeert in het maatschappelijke leven en inwoners die echt zorg nodig hebben zullen bij de gemeente niet tevergeefs aankloppen. De zorg zal op maat worden gegeven, vroegtijdig, laagdrempelig en dichtbij.

Wij horen veel mensen nog klagen, maar wij durven ook te stellen, dat de gemeente, het college ook zeker een aantal zaken goed heeft geregeld. Wij denken dan aan de mogelijkheid tot het afsluiten van de collectieve verzekering eigenbijdrage. Er is een klassiek tevredenheidonderzoek uitgevoerd over 2015  en er is onderzoek gedaan naar de ervaringen van de inwoners die gebruik hebben gemaakt van de voorzieningen van de Wmo. We zullen het onderzoek nog moeten bespreken in de raad.

Veel klachten die wij ontvangen gaan over communicatie tussen zeg maar het loket en de zorg vrager, maar dat terzijde. Wat ons verbaast, dat de gemeente Veendam  geld overhoudt aan de uitkeringen van het rijk. In de begroting en de rekening hebben we niet gelezen wat we met het geld doen dat overblijft van de zorg. Wat onze fractie betreft hoort dat geld terug te vloeien naar de zorg.

Het coalitieakkoord besteedt  aandacht aan de participatienota voor geheel Oost Groningen. Er is veel over gezegd in de raad.  De SP vindt het een schande dat we niet mee participeren met de rest van de Oost Groninger gemeenten. Het is duidelijk dat goede samenwerking tussen Sociale Diensten, SW bedrijven, Onderwijs en bedrijfsleven absolute voorwaarde is om mensen met een beperkt arbeidsvermogen aan werk te helpen zegt het coalitieakkoord. Dit zal in regioverband verder worden opgepakt. Wat moeten we daar verder nog over gaan zeggen? De coalitie heeft het akkoord van Westerlee om een juridische reden stuk laten lopen. Hoeveel SW-ers zijn inmiddels in dienst gekomen bij een reguliere werkgever?  Het college lijkt geen last te hebben van voortschrijdende inzichten. De eigengereide en dwarse opstelling van bestuurders in Veendam zal, is de mening van de SP, negatief uitwerken op nog een ander hoofdpunt uit het coalitieakkoord: het verbeteren van het economisch perspectief voor Veendam.

·       Het terugdringen van het armoede beleid.

500 mensen gaan per week naar de voedselbank, 400 mensen gaan per maand naar de kledingbank Maxima. Als je dan ziet welke kleine bedragen aan subsidies beide organisaties krijgen, staat dat ik een schril contrast ten opzichte van het probleem dat er is. Van bijvoorbeeld maxima weet ik dat die 1000 euro in de maand nodig is om huur, gas en licht te betalen. Een verhoging van de subsidie is dringend noodzakelijk, omdat Maxima in haar voortbestaan wordt bedreigd. Het SP standpunt is, dat voedselbank en kledingbank niet zouden mogen bestaan, maar ze bestaan wel en dat is de harde realiteit. Ik richt mij tot de raad om nog eens goed na te denken of de subsidies voor deze organisaties nog van deze tijd zijn.

·       De gemeentelijke herindeling.

In het coalitieakkoord staat dat wordt gekozen voor de N33 variant. De huidige werkelijkheid is  dat een onderzoeksbureau voor 50.000 euro per gemeente onderzoekt of samengaan met Pekela en Stadskanaal een optie is. Wij begrijpen van deze ommezwaai echt helemaal niets en zijn verbaasd over het feit dat sommige coalitiepartijen zich enthousiast uitlaten over dit onderzoek en de mogelijkheid om één gemeente te worden met de beide andere gemeenten lijken toe te juichen. Waarop is enthousiasme gebaseerd? Zeker niet op de stem des volks. Het volk liet zich niet verlokken massaal op te komen op de voorlichtingsavonden. Als mensen iets zeiden was dat vooral kritiek op de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente. Wij trekken de conclusie dat er ook in Veendam een grote kloof gaapt tussen de mensen in de dorpen en wijken en de “politieke elite”.

·       De realisatie van de Kerkstraat-west begint een beetje te lijken. Of je het mooi vindt of niet doet niet ter zake, maar er gebeurt wel iets in de Kerkstraat.  Maar tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren en die des avonds komt wanneer men slapen gaat. (Willem Elsschot 1882-1960). De ambitieuze plannen moesten al een aantal keren naar beneden worden bijgesteld. Dat geldt ook voor het Lloyds Terras. Hier kunnen wij vaststellen dat achteruitschrijdende inzichten wel invloed hebben op dit college. De wethouder houdt de raad op de hoogte, maar er blijft nog steeds de prangende vraag wat gebeurt er met het beschikbaar gestelde bedrag van 1.650.000 euro door de gemeente, als bijdrage in de kosten van het slopen van de daarvoor bestemde panden en de inrichting van het openbaar gebied. Voorlopig bestaat dat uit de aanleg van parkeerplaatsen in de sloopgaten en het aanbrengen van nepgevels.

• Het cultuur- en congrescentrum VanBeresteyn.  Het college wordt opgeroepen op korte termijn een verder uitgewerkte visie te presenteren. Het coalitieakkoord is van 2014. Onze vraag aan de coalitiepartijen: Wat is korte termijn? We zijn inmiddels twee jaar verder. We hebben een rapport voorbij zien komen ,waarover in de begrotingsstukken nog steeds wordt gesproken, waar we geen touw aan vast konden knopen. Veel is er beloofd. Onlangs kwam de wethouder nog met een verhaal dat er geen visie komt maar wel een verhaal hoe nu verder met VanBeresteyn. Wat is zo’n coalitieakkoord  dan nog waard, als je twee jaar later iets anders uitdraagt. Op de gang van zaken bij Tropiqua hebben wij geen commentaar. Een zwembad is een gemeentelijke voorziening en dat moet zo blijven.

• Het Leer- en Sportpark moet en kan  er komen. De financiering is niet uit het sociaal domein gehaald. Een belangrijke voorwaarde voor steun van de SP. Ook wordt er gekeken naar aardbevingsbestendige bouwen. We hopen dat er nog financiële ruimte wordt gevonden om er twee gymzalen bij te bouwen. Voor een echte campusbeleving.

• Het beleid voor milieu en duurzaamheid staat in Veendam in de kinderschoenen. Er zijn nog vele slagen te maken. We volgen het op de voet.

• Complimenten aan het college hebben we ook. In het coalitieakkoord staat: wij willen geen windmolen langs de N33.  Alle denkbare middelen worden ingezet om de inwoners van de gemeente Veendam te informeren en te ondersteunen in acties die gericht zijn te voorkomen dat er windmolens langs de N33 worden geplaatst. Met dit onderwerp houdt u zich aan het coalitieakkoord. Toch zouden we graag zien dat Veendam hier meer gaat samenwerken met andere gemeenten en regio’s.

• De samenwerking in de Kompanjie is voor ons voorlopig geen punt van discussie. De uitkomst van de herindelingsonderzoeken wachten we af. Pas dan kun je iets zeggen over het voortbestaan van de huidige gemeenschappelijke regeling. Bovendien kan de Kompanjie wel wat rust gebruiken om de interne organisatie uit te bouwen en te verstevigen. Hetzelfde geldt voor de Veendammer gemeenteraad en haar vergaderstructuren. Wel of niet herindelen? Dat is de Shakespeariaanse kwestie.

De SP heeft geen schriftelijke vragen ingediend. De indientermijn van de vragen is ongeveer een week. Dat betekent, dat de hele financiële huishouding van de gemeente, waar ambtenaren dagelijks aanwerken, moet worden gescand door leken. Het college heeft gelukkig een bijeenkomst georganiseerd waar je als raadslid de informatie kunt halen en ambtenaren zijn altijd bereid zaken uit te leggen. Wij pleiten voor een langere termijn dan een week om de vragen schriftelijk in te dienen. Ik hoop dat de coalitie daar eens over wil nadenken.