Soap Westerlee.

8 oktober 2016

Soap Westerlee.

Het leek zo mooi op 27 februari 2015. De zeven Oost Groninger gemeenten en de gemeenten Odoorn, de Provincie Groningen, de werkgeversorganisaties, de werknemersorganisaties, en het Ministerie van Sociale Zaken ondertekenden het Akkoord van Westerlee.

Op 7 juli 2015 ondertekenen alle colleges van wethouders en burgemeester van de betrokken gemeenten  een plan van aanpak.

Op 2 februari 2016 is dat plan gewijzigd, opnieuw vastgesteld. Dit plan van aanpak is de basis van een contourenschets Werk en ontwikkelbedrijf Oost Groningen. Op 12 april 2016 gaan de zeven Oost Groninger gemeenten met het plan akkoord.

Na het werkbezoek van de staatssecretaris mevrouw Klijnsma op 25 april 2016 wordt besloten de uitvoering van het Akkoord van Westerlee in handen te leggen van een kernteam bestaande uit de twee gebiedsregisseurs en de twee voorzitters van het dagelijks bestuur en twee directeuren.

Op 1 juli 2016 wordt de business case ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenten

Wij hebben echt het idee  dat iedereen die namens de gemeenten de besprekingen volgde er met zijn of haar volle verstand bij heeft gezeten.

Dus je mag ervan uitgaan dat alles is besproken en dat alle voor- en tegen argumenten op tafel zijn geweest.

Wat is een handtekening waard vraag je, je af. Er is een spreekwoord dat zegt een man een man een woord een woord.

De discussies volgende valt het ons op, dat het bijna niet gaat over de mensen in Oost Groningen die het zwaar hebben. De mensen die afhankelijk zijn van de arbeidsmarkt in Oost Groningen. Waar het volgens ons over zou moeten gaan is de versterking van de economische structuur. Maar de discussie in de raad ging over een juridische constructie. En hoe de media wel weer over Veendam zou vallen.

Samenwerking in Oost Groningen mag  niet alleen Veendam en Stadskanaal betreffen.  Momenteel is de werkelijkheid dat Synergon en Wedeka elkaar beconcurreren als het om het verwerven van werk gaat. In onze ogen een idiote situatie. Volgens de directeur van Wedeka is dat niet zo, maar de gebiedsregisseur Kremer was duidelijk. De beide bedrijven concurreren. Het doel moet zijn om de handen ineen te slaan en gezamenlijk  het monster van de werkeloosheid bij de hoorns te vatten.

Het college stemde volgens haar in met het akkoord van Westerlee, maar bedacht wel een aantal voorwaarden, waaronder de juridische voorwaarde. Het college wil geen extra bestuurslaag en een voorzitter afkomstig uit het bedrijfsleven.

Professor Engels heeft op het verzoek van de fractievoorzitters van de raad, het presidium een onderzoekje uitgevoerd of het voorstel van het kernteam een bestuurscommissie als extra bestuurslaag wenselijk is en of het juridisch zou kunnen.

Wat ons  verbaasd is, dat er ook een ander juridisch advies en onderzoek is. Dit is in opdracht van het Kernteam uitgevoerd door juristen van de provincie.

Wij vragen ons af of de beide juridische adviezen naast elkaar zijn gelegd.

De gebiedsregisseurs waren duidelijk. We hebben met elkaar afgesproken hoe we het gaan doen en nu bedenkt Veendam een andere variant.  Tijdens een bijeenkomst met de gebiedsregisseurs hebben we zeker geen aardige vragen gesteld. We hebben gemeend de draaikonterij en de vaak niet meewerkende houding  van ons college aan de orde te moeten stellen.

Engel stelt dat de invloed geringer wordt.

Welke democratische invloed heeft de raad  gehad op het proces Wedeka. Door de Gemeenschappelijke Regelingen staat de raad al jaren op afstand te kijken. Zal een extra bestuurslaag, die voor het grootste gedeelte is gebaseerd op vertrouwen, onze raad op een nog verdere afstand zetten. Wij geloven daar niets van.

Het juridisch onderzoek van de juristen van de provincie geeft aan dat we wel degelijk invloed houden en hebben als raad. De heren Kremer en Middel hebben ons dat ook verteld tijdens hun presentatie en vragenuur.

De business case aanvaart je zoals die er ligt en anders doe je niet mee in de verdeling van de gelden zoals die door het Ministerie zullen worden toegekend. Dat is de boodschap die de gebiedsregisseurs hebben afgegeven. Is dat chantage van de regisseurs of van de minister of is dat het einde van het geduld dat ze met ons hebben gehad.

Wij hebben een dringend beroep aan de raadsleden gedaan  om nog eens kritisch te kijken naar de gang van zaken tot nu toe. De raad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. Was de raad voldoende geïnformeerd en kennen ze alle “”ins en outs?””  De coalitiepartijen lopen zonder commentaar in de raadszaal achter hun college aan. Wel mopperen over hoe boos de buitenwereld wel niet is op Veendam. Tja hoe zou dat toch komen..!

De brief van de beide gebiedsregisseurs hebben we bijgevoegd. Doe er je voordeel mee. Onze fractie heeft samen met de PvdA tegengestemd, omdat het plan van het college een NEE zei tegen het businessakkoord.

We hebben een boze reactie gehad van de VVD, die vond dat ik het college heb beledigd. Ik zal stellig zijn, het college beledigt met hun houding heel veel mensen uit Oost Groningen.

Harry Schoonewille.

Fractievoorzitter.