Fietsen tegen de windturbines in.

7 mei 2016

Fietsen tegen de windturbines in.

Foto: h / h

Donderdag 12 mei komt ons Tweede kamerlid Eric Smaling naar Stadskanaal om een ronde te fietsen door de Drentse veenkoloniën in protest tegen de plannen voor windturbines in ons gebied.  Minister Kamp probeert een plan door te drukken voor de plaatsing van zo’n 50 turbines in de Drentse Monden. En geen molens van normale afmetingen, zoals we al kennen, maar circa drie keer zo hoog. Tiphoogte van bijna 200 meter.

Van vele kanten is gepoogd de minister duidelijk te maken dat de bewoners hier de plannen absoluut niet zien zitten. Wetenschappers, ondernemers, lokale politici en deskundigen spreken van “Lobbycratie, democratie zonder burgers”, “Haagse doorzettingsmacht” en “falende inspraak”.

Provincies, gemeenten en actiegroepen hebben nu de handen ineengeslagen en zetten vooral in op alternatieven voor windenergie. Eric Smaling heeft in de Tweede kamer een motie aangenomen gekregen die de regering verzoekt “de gepresenteerde alternatieven, zoals zonneparken, volwaardig mee te wegen in de verdere besluitvorming rond duurzame investeringen die een grote impact op landschap en omwonenden hebben”.

Ook in Veendam en Wildervank hebben we te maken met deze reusachtige turbines. Niet alleen langs de N33 maar vlakbij Bareveld zijn er plannen voor windturbines, langs de Semslinie, van Annerveenschekanaal tot Stadskanaal. Hier en daar twee rijen dik.

Wil je meefietsen? Geef je dan op bij landsbergen@tomaatnet.nl . De route is nog niet bekend maar we starten in Stadskanaal en er is een stop bij het buurthuis van Gasselternijveenschemond. Neem een goede fiets en een broek met zeemleren kruis mee.

Erop en erover!