GROTE ZORGEN OM LOKAAL POLITIEWERK

25 april 2016

GROTE ZORGEN OM LOKAAL POLITIEWERK

Foto: sp / sp

De aangekondigde sluiting van 233 politiebureaus in het hele land zorgt voor opschudding. De Nationale Politie noemt het ‘vooruitgang’ , maar de SP vindt het een onacceptabele nieuwe klap voor het lokale politiewerk en agenten en bewoners in Groningen maken zich grote zorgen. De gezamenlijke SP-afdelingen komen in actie en roepen de burgemeesters van de 23 Groninger gemeenten op zich aan te sluiten bij dit verzet.

‘De agenten hebben de afgelopen jaren veel te verduren gekregen. Verlies van collega’s, groeiende rompslomp en een harde strijd voor een rechtvaardige cao. Daarnaast moeten ze op straat uitleggen waarom de aanrijtijden in Groningen niet gehaald worden en dat er nu politiebureaus dreigen te sluiten door keuzes aan de top. Dat is oneerlijke tegenover agenten en, erger nog,  onveilig voor inwoners van Groningen’, stelt Pim Siegers namens de SP.

Siegers vertelt in het Dagblad van het Noorden waarom de partij een groot beroep doet op burgemeesters: ‘Minister Van der Steur heeft aangegeven niet over te gaan tot sluiting zonder samenspraak met het lokale bestuur. Burgemeesters zijn verantwoordelijk voor de lokale veiligheid. Zij kunnen deze nieuwe aanval op het  politiewerk dicht bij huis daarom afslaan door bokje te staan voor de eigen posten en die in de regio. De bestuurders in deze regio hebben voldoende bewijslast waarom kleinschalige bureaus met bekende agenten beter werken.’’

De SP zal de komende weken naast een onderzoek naar de gevolgen voor Groningen ook de druk opvoeren richting lokale bestuurders. ‘’Wij hebben er alle vertrouwen in dat we deze plannen van tafel krijgen en dat er serieus werk gemaakt gaat worden van stevig lokaal politiewerk dichtbij mensen. Dat is nog eens vooruitgang’’.