SP Veendam stemt TEGEN begroting ( 9 november j.l. ) en wil geen windturbines op de aangewezen plaatsen!

16 november 2015

Foto: SP / sp

"Menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen,het zijn waarden die in de geschiedenis van vele eeuwen uitgekristalliseerd zijn als wezenlijk en onmisbaar voor menselijke beschaving en vooruitgang."

Vanuit deze begrippen heeft de SP raadsfractie  naar de Programmabegroting 2016 gekeken.

Fractievoorzitter Harrie Schoonewille:

"Wij zijn de partij van de vernieuwing en van de strijd tegen de vernieling. Wij willen een andere betere samenleving waarin recht wordt gedaan aan de menselijke waardigheid, waarin de gelijkwaardigheid van mensen ook echt tot uitdrukking komt en waarin de solidariteit tussen mensen wordt georganiseerd.De dominantie van het neoliberale denken dwingt ons tot een strijd tegen voorstellen die verslechteringen inhouden, ook al worden ze gebracht onder de titel vernieuwing en modernisering. Als we kijken naar de Programmabegroting 2016 zien wij alleen maar verslechteringen"

"We beslissen als raad over de begroting. Dit is eigenlijk een financiële vertaling  van de plannen van het college voor 2016 en verder. We hebben als fractie om tafel lang gepraat of we de lijn die het college volgt snappen en of we inmiddels op onze vragen over bijvoorbeeld over de zorg volledige antwoord hebben gehad Wij zien een hoop posten met in onze ogen losse eindjes. Vaak lees je dat in 2016 nader wordt bekeken hoe de cijfers worden ingevuld. De programmabegroting is wat de SP betreft een begroting zonder visie en is weinig duurzaam."

Harrie: "Als wij terug kijken hoe het college en de coalitie tot nu toe hebben geopereerd hebben wij geen vertrouwen. Kijk enkel en alleen maar, hoe de raad 60 mensen van de Wedeka met een lolly het bos heeft ingestuurd.  De SP kan niet leven met deze begroting. Wij vinden de begroting een begroting zonder visie en missie en niet sociaal. Laten we na een periode van onzekerheid en afbraak gaan bouwen aan onze relatie met de Veendammer en durf te investeren in mensen.Ga bijvoorbeeld als voltallige raad en college hand in hand met de actiegroepen Tegenwind N33 en Storm Meeden om de gedupeerde mensen van de te plaatsen windturbines te steunen!  In eerste instantie was er raadbreed een duidelijk tegen geluid! Helaas bleek dat er geen enkele Veendammer raadsfractie zich wil inzetten om inwoners te informeren/bij te staan door middel van het rond brengen van flyers. Voor de SP is dit onbegrijpelijk, maar maakt maar weer eens duidelijk hoe men "voor de bühne spreekt.."

Morgenvroeg, dinsdag 17 november 10:00 uur verzamelen we aan de Odewaldlaan 14 om de wijken in te gaan.

Ga je mee?

Harrie Schoonewille