Windturbines en her-indelen?

28 oktober 2015

Windturbines en her-indelen?

Foto: internet / internet

Het  bestuur en de fractie van SP Veendam vinden het belangrijk u te informeren welke onderwerpen in de raad van Veendam worden behandeld en wat de standpunten van de fractie zijn.

U zult geen uitgebreid verslag van de raadsvergadering voorgeschoteld krijgen en ook niet elk onderwerp zal uitgebreid op deze site worden weergegeven, maar ik, Harry Schoonewille wil u toch iets vaker meenemen in de activiteiten en bezigheden van de vier SP raadsleden in Veendam.

Wilt u weten wat de fractie voor een standpunt heeft ingenomen, dan is de kortste weg een telefoontje naar mij of de voorzitter van de afdeling. Een mailtje kan natuurlijk ook.

Afgelopen maandag, 26 oktober 2015 stonden twee onderwerpen op de agenda van de raad, namelijk de herindeling en het plaatsen van windmolens langs de N33.

Laat ik beginnen met de gemeentelijke herindeling.

Tijdens de raadsvergadering werd een presentatie gegeven door de managementadviseur Hanneke Mohring. Zij presenteerde de Strategische Agenda voor de drie in te delen gemeenten, Pekela, Veendam en Stadskanaal.

De presentatie is geschreven in opdracht van het college van de gemeente Veendam en ademde uit dat herindeling erg positief zou zijn voor de drie gemeenten.

De herindeling leidt tot bestuurlijke slagkracht was een van de stellingen in het managementstuk.

Onze fractie vindt dat er eerst consensus met de bevolking dient te zijn. Onze inwoners maken gebruik van de bestuurlijke taken, die de gemeente heeft. U bent nodig om verkeersveiligheid te krijgen, om het afval gescheiden aan te bieden  om ervoor te zorgen dat kinderen naar school gaan enzovoort.

Wij vinden dat een een kleine gemeente beter in staat is, inwoners aan zich te binden.

Wij vinden dan ook dat er een volksraadpleging moet worden gehouden over het onderwerp, herindeling.

Dat hebben we tijdens de vergadering uitgedragen en daar gaan we mee aan de slag.

De windmolens komen er, hoor ik een aantal inwoners roepen. Wij zijn niet tegen windenergie, laten we dat maar duidelijk stellen.

Alleen het proces van de besluitvorming deugt niet. Deze molens staan op een totaal verkeerde plaats en veel inwoners van Ommelanderwijk, de Zuidwending, Wildervank en Sorghvliet gaan last van de molens krijgen in de vorm van slagschaduw en geluidsoverlast. Zonder enige vorm van inspraak worden de plaatsen van de molens ons door de keel geduwd.

Wij gaan in verzet komen en denken na over de manier waarop we dat gaan doen. Ik wil u oproepen met ons mee te denken.

Op onze site kunt u binnenkort lezen wat we van plan zijn om te doen tegen de molens.

Fractievoorzitter, (0611345453)

Harry Schoonewille