Het telefonisch indiceren huishoudelijke verzorging mag niet meer!

10 juni 2015

Het telefonisch indiceren huishoudelijke verzorging mag niet meer!

Tijdens meerdere commissie vergadering heeft de SP fractie het telefonisch indiceren bij hulpvragen huishoudelijke ondersteuning aangekaart.

Net als in de rest van Nederland kreeg onze afdeling alarmerende berichten dat er door de zorgaanbieders TSN en Zorggroep Groningen verschillend werd gewerkt en dat aanvragen tot verlening van ondersteuning in de huishouding, maar ook nieuwe aanvragen telefonisch werden beoordeeld.

Het is zelfs voorgevallen dat mensen per brief moesten vernemen dat zorg uren verminderden of verdwenen.
We zijn erg blij met de meldingen van de zorgbehoevende mensen in onze gemeente en hebben dit, zoals hierboven beschreven, meerdere keren in de raad of commissie vergaderingen gebracht.

Al eerder bleek dat alle politieke partijen hier van waren geschrokken en na een informatie bijeenkomst met managers van beide zorgverleners, bleek dat de door onze fractie geleverde informatie, helaas de harde waarheid was..

Gelukkig hebben we nu positief geluid!

Afgelopen maandag, 8 juni j.l. heeft wethouder Velema tijdens de commissie vergadering "samenleving" aangegeven, gesproken te hebben met beide zorgverleners en hierbij in de commissie vergadering de mededeling gedaan dat er alleen indicaties plaats vinden aan de hand van het zogenoemde " keukentafel gesprek"

We zijn als fractie erg blij dat de volledige raad de noodzaak hier van in zag, de zorgen deelde en uiteraard zien we dit als een belangrijke voorwaarde bij indiceren voor de hulpbehoevende bewoners van de gemeente Veendam.