1 mei 2015

7 mei 2015

1 mei 2015

Foto: SP veendam / sp

1 mei, een feest van solidariteit.

Over de hele wereld wordt met de Dag van de Arbeid de invoering van de 8-urige werkdag gevierd.
Tot in de jaren tachtig werd in Nederland 1 mei gevierd met een manifestatie in Amsterdam, het verplaatsen van Koninginnedag naar 30 april heeft er mede voor gezorgd dat de traditie in Nederland een beetje ondergesneeuwd is.

Dit jaar heeft vakbond FNV de traditie weer nieuw leven ingeblazen met een grote mars en feest in Amsterdam. Er werd verzameld in de RAI waar de bijna 10 duizend mensen werden opgewacht door een enorme politie macht. Gelukkig was het grootste deel uitgedost in actiehesjes en om 11.53 werden de sirenes van de voertuigen aangezet om actie te voeren voor een betere cao.
Een lint van ongeveer 1, 5 kilometer trok door Amsterdam naar het Martin Luther Kink park, waar een groot feest was georganiseerd.

Foto: SP veendam / sp

Naast een informatiemarkt, kermis attracties en diverse eetstandjes waren er het Echte Banen Debat met Sophie Hilbrand, een optreden van Lange Frans en als afsluiter de Playing For Change Band die uit alleen maar straatartiesten bestaat.
Tussen door waren er natuurlijk de nodige speeches van o.a. Ton Heerts (voorzitter FNV), minister Asscher , Bram van Ojik (fractievoorzitter Groen Links)  en natuurlijk onze eigen Emile Roemer, die toch stiekem het grootste applaus kreeg.

Al met al was het een zeer goed georganiseerde en geslaagde dag en is het  vervolg,  volgend jaar zeker iets om naar uit te kijken.

( Verslag: Menno te Kolstee )