Lawaai-actie groot succes met bitter einde

4 november 2014

Lawaai-actie groot succes met bitter einde

Gisteravond kwam Stadskanaal massaal in opstand tegen de voorgenomen bezuinigingen op huishoudelijke hulp en Wedeka. Zo'n 400-500 mensen zetten solidair met elkaar het Raadhuisplein op z'n kop. Anita Sanders van ReumActief en Nico Lieberom namens Wedeka boden de verzamelde handtekeningen aan aan de burgemeester. Het was een prachtig spektakel.

Helaas heeft het niet mogen baten. Met een diep gevoel van teleurstelling en wanhoop moesten de aanwezige demonstranten later op de avond aanhoren hoe de coalitiepartijen massaal instemden met afschaffing van huishoudelijke hulp. Alleen de SP, D66 en VVD stemden tegen.

Machteld Luijken raadslid SP Stadskanaal hield namens alle gedupeerden een oprecht en eerlijk betoog.Helaas hield wethouder Hamster van de ChristenUnie vast aan het idee dat de cliƫnten er meer baat bij hebben wanneer ze meteen weten waar ze aan toe zijn, in plaats van ze nog een jaar zorg te verlenen en pas voor 2016 definitievere plannen te maken. Daar waren de verzamelde toeschouwers, die het geheel in de patio van het gemeentehuis volgden via een scherm, het absoluut niet mee eens.

De motie die de SP indiende, waarin gevraagd werd 2015 als overgangsjaar te zien waarin gekeken werd naar andere manieren om te bezuinigen, werd enkel gesteund door D66.

Waarna de mensen gedesillusioneerd huiswaarts keerden; na een demonstratie met honderden mensen en meer dan 8000 handtekeningen, werd er wederom niet naar de inwoners geluisterd.