Ruk naar rechts. klap in het gezicht van de Veendammer kiezer.

17 mei 2014

Ruk naar rechts. klap in het gezicht van de Veendammer kiezer.

Beste partijgenoten,

Het advies van informateur Schuiling is een feit; Onderzoek een coalitiemogelijkheid met 5 partijen. In de ogen van de SP heeft de "drammende kleuter" in de vorm van Gemeente Belangen haar zin gekregen.

Volgens de SP was het op 19 maart j.l. direct al duidelijk. Veendam had links gekozen en de verkiezingsuitslag diende gerespecteerd te worden.

Zoals jullie weten ontvingen we vrij snel na de verkiezingen een uitnodiging van Gemeente Belangen en vond er een verkennend gesprek plaats. Daarop volgde een tweede gesprek en werd ons een coalitie voorstel, bestaande uit Gemeente Belangen, SP en CDA met gedoogsteun van de Christen Unie. Dit is door de SP afgewezen omdat we als uitgangspunt de uitslag van 19 maart mee wilden nemen in een mogelijke coalitie. Voor ons stond vast dat Veendam een duidelijk, overwegend links geluid had laten horen en dat de meest voor de hand liggende coalitie; Gemeente Belangen, SP en PvdA zou zijn. Het voorstel aan de SP wordt overigens door Gemeente Belangen ontkent.

Duidelijk werd dat een coalitie met twee linkse partijen voor Gemeente Belangen op voorhand al niet bespreekbaar was. Volgens ons is Gemeente Belangen bang voor de linkse volksvertegenwoordigers, die overduidelijk gekozen zijn.

Zowel de SP als PvdA kregen in een laatste gesprek met Gemeente Belangen een voorstel om met 4 partijen een coalitie te vormen.
CDA zou hierbij aansluiten en een wethouder leveren. In tijden van bezuinigen, onwetend wat er allemaal op ons afkomt door het huidige kabinetsbeleid, is een wethouder van ca. 75.000 euro op jaarbasis en een VVD wethouder met wachtgeld, nooit bespreekbaar geweest. De SP wordt verweten een links blok te vormen met de PvdA. Dat linkse blok is nota bene gekozen door de inwoners van de gemeente Veendam! Inhoudelijk is er nooit door Gemeente Belangen onderzocht of de meest voor de hand liggende coalitie uitvoerbaar was.

Het machtsspelletje is gespeeld. We wensen de 5 partijen succes met deze moeilijke opdracht. We geloven eerlijk gezegd niet dat ze er uit kunnen komen. Mocht dit inderdaad niet lukken dan staan we, strijdbaarder dan ooit, klaar om verantwoordelijkheid te nemen! Wel maken we ons nu vreselijk veel zorgen om de nabije toekomst van Veendam. Met deze mogelijke coalitie kan het niet anders dan dat men de pijn gaat voelen van dit rare politieke spel. Absurd om de meest voor de hand liggende coalitie in te ruilen voor een breed college met 5 partijen.

Heeft u vragen stel ze gerust via veendam@sp.nl

Namens het SP Veendam bestuur,

Een strijdbare groet,