Groninger SP in actie voor beroepschauffeurs

18 mei 2014

Groninger SP in actie voor beroepschauffeurs

De Oost- Groningse SP afdelingen Menterwolde, Oldambt, Pekela en Veendam hebben zondagavond 18 mei tussen 20:00 en 22:00 uur gehaktballen uitgedeeld op de parkeerplaats “ de Meedenertol” te Scheemda aan vrachtwagenchauffeurs. Daarmee wil de SP waardering uitspreken voor deze harde werkers en aandacht vragen voor de moeilijke situatie van chauffeurs.

Uit onderzoek van de SP blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse chauffeurs geen toekomst meer ziet in het wegvervoer als  oneerlijke concurrentie, uitbuiting van buitenlandse werknemers en gevaarlijke situaties op de weg niet worden bestreden. Dat is zeer zorgelijk, vooral ook voor Oost- Groningen waar veel mensen werk hebben of zoeken in de transportnamens. Deze EU biedt helaas geen oplossing voor die problemen, maar veroorzaakt ze juist. We hebben gekozen voor de zondagavond, de avond waarop voor veel chauffeurs hun werkweek begint. Daarnaast vinden de Europese verkiezingen plaats op 22 mei aanstaande.

Actieve leden en raadsleden zijn zondagavond in gesprek gegaan met chauffeurs. De actie werd door de chauffeurs goed en met een lach ontvangen en de gehaktballen gingen er goed in. We blijven ons inzetten voor deze hardwerkende groep mensen en sluiten vervolgacties niet uit.