Coalitievorming Veendam

17 april 2014

Coalitievorming Veendam

Vanavond, woensdag 16 april, zijn op uitnodiging van Gemeente Belangen de volgende partijen bijeen gekomen:
SP, CDA, PvdA.

Zoals jullie weten is door de SP het voorstel om een coalitie te vormen met Gemeente Belangen, SP en CDA afgewezen. We houden vast aan de kiezer. Er is "links" gekozen waardoor we het standpunt hebben ingenomen dat de verkiezingsuitslag gerespecteerd moet worden en de drie grootste partijen er samen uit moeten komen.
De SP vond het het vreemd dat het na onze afwijzing zo lang stil is gebleven.

Gemeente Belangen is als grootste partij leidend in de gesprekken, maar tot afgelopen maandag hebben wij en ook de andere partijen niets gehoord. Vanavond kwam het voorstel van Gemeente Belangen om met de vier uitgenodigde partijen een coalitie te vormen. Het voorstel van Gemeente Belangen was dan ook om de portefeuilles te verdelen over 4 wethouders.
Gezien de 21 zetels en het aantal inwoners in Veendam bestaat er een "verdeelsleutel" en is een coalitie met 3 wethouders voldoende. Ons standpunt is dan ook dat we hier niet in mee gaan. Een geschatte 75.000 euro op jaarbasis uitgeven aan een extra wethouder terwijl we allemaal de hand op de knip moeten houden of echt pijn voelen van het landelijke afbraak beleid?
Een impasse, dit standpunt werd namelijk ook door de PvdA gedeeld waardoor formeren nu onmogelijk lijkt. Burgemeester Swierstra wordt door Henk Jan Schmaal gevraagd te zoeken naar een informateur. Deze moet boven/buiten de partijen staan. We denken dat dit, gezien de situaties in gemeentes om ons heen, een spannende situatie oplevert. Aan de andere kant is er wel degelijk een coalitie mogelijk, aangezien Gemeente Belangen SP en PvdA niet samen uitsluit!