Redactionele aandacht voor onze partij en de gemeenteraadsverkiezingen in de "Veendammer"‏

5 maart 2014

Wat vind SP Veendam van overlast door jeugd?

"Op verschillende plekken in Veendam zorgen jongeren voor overlast en rotzooi op straat. Op zaterdagavond in het centrum, maar ook doordeweeks, bijvoorbeeld bij het speeltuintje achter het gemeentehuis. Wat gaat uw partij daar aan doen?"

Jongeren moeten de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Hangen met vrienden op pleintjes of voetballen op straat hoort daar bij. Maar wanneer zij overlast veroorzaken in de buurt moet er worden ingegrepen. Alleen de overlastgevers moeten worden aangesproken of aangepakt, en niet alle jongeren.
Buurten hebben recht op rust, ernstige overlast moet worden bestreden. Buurtbewoners moeten over straat kunnen zonder beledigingen en intimidatie. Criminaliteit moet altijd worden aangepakt. Maar repressie alleen is niet goed. De SP vindt dat er voldoende jongerenwerkers moeten worden aangesteld en voorzieningen in de buurt worden gecreëerd voor jongeren, zoals buurthuizen.