In “Het laatste gemeentehuis van Menterwolde” speelt ?

20 oktober 2012

In “Het laatste gemeentehuis van Menterwolde” speelt ?

De SP wil voor de verenigingen de voorzieningen graag in stand houden, maar is zich er ook terdege bewust van dat de opgelegde zware bezuinigingen van liberaal beleid uit de vorig en waarschijnlijk ook de volgende 2de kamercoalitie,
dit zo goed als onmogelijk maakt…..

De taken die er van de provincie bij de gemeente terecht komen zullen de komende jaren zwaar op de begroting drukken samen met alle overige bezuinigingen die ons nog te wachten staan. Het college van Menterwolde moet al om zich heen kijken voor meer samenwerking met omliggende gemeenten….. met misschien in de toekomst een mogelijke verplichte herindeling ? Worden eerst alle voorzieningen geroofd uit de kleine gemeenschappen en dan een noodzakelijke herindeling verplicht ?
De SP in Menterwolde is zeker geen voorstander van zo’n soort herindeling.

Er zal dus eerst nog heel wat geschrapt gaan worden in de sport (voetbalvelden, zwembaden en tennisbanen) en op cultuur (Muziek onderwijs en bibliotheken)
Bezuiniging verder zijn er al richting peuterspeelzaalwerk aangekondigd.
De meesten van jullie zullen dit, vorige maand, al in de krant gelezen of op TV Noord gezien hebben.

Geen club of vereniging in Menterwolde zal gespaard worden van deze bezuinigingsronde. Dit betekent in onze ogen dat er meer samenwerking tussen de clubs en verenigingen in Menterwolde nodig zal zijn. Ook betekend dit, dat er meer van hun (bestuur en leden) gevraagd zal moeten worden, bv. op het gebied van de onderhoud van sportterreinen, accommodaties en de, niet te ontkomen, contributie verhogingen .

De SP was er voorstander van dat het college veel eerder en constructiever om tafel had moeten gaan zitten met de clubs en verenigingen om te horen welke inbreng zij zelf hebben met betrekking tot de noodzakelijke bezuinigingen.
In plaat van botweg de botte bijl te gebruiken.
Een motie waarin wij, de SP, deze regie rol van de gemeente en college met klem benadrukten was tijdens het laatste van der Valk zwembad drama. Deze motie werd met een afgezwakte en vooral, voor het college, vrijblijvende motie van de VVD overstemd.

Wij van de SP vinden nog steeds dat het college het gesprek aan moet gaan. Toen ! Nu ! Altijd !
MITS ons liberaal college überhaupt nog bereid is mee te denken om faciliteiten te behouden in samenwerking met de clubs en verenigingen van Menterwolde ?