Commissie vergadering 15 mei 2012 Gem Veendam peuterspeelzalen !!

17 mei 2012

Commissie vergadering 15 mei 2012 Gem Veendam peuterspeelzalen !!

Naar schatting hebben zo’n 75 ouders, juffen en betrokkenen zich verzameld voor het gemeentehuis om in stil en respectvol protest de commissie vergadering bij te wonen.

De kar van SP Veendam stond op de parkeerplaats achter het gemeentehuis om een ieder te steunen en te voorzien van een kopje koffie of thee. Niet alle aanwezigen konden plaats nemen in de Raadszaal, een andere ruimte werd beschikbaar gesteld, maar zelfs dat bleek niet genoeg, waarna een 25 a 30 mensen het Gemeentehuis hebben verlaten.

De vergadering begon om 19:30 en na het vaststellen van de agenda was men al snel toe aan het gevoelige onderwerp: Sluiting peuterspeelzalen Veendam. 6 Mensen hadden via de officiële weg bij de griffier spreekrecht aangevraagd. Aandachtig werd er door de commissie geluisterd en waar nodig vragen gesteld.

In het eerste termijn kwam er een discussie los. Dhr. Muurman ( PvdA) heeft kritische vragen aan Wethouder Wieringa (VVD) gesteld. Ook in het betoog van dhr. Muurman kwam naar voren dat de situatie na het intrekken van het amendement er niet beter op was geworden. Door Mevr Knot (Gemeentebelangen) en Dhr P.Langen (VUK) zijn er opmerkingen geplaatst die de ouders,juffen en betrokkenen enigszins hoop gaven. Dhr P Langen (VUK) heeft de voorzitter met klem gevraagd om een uitzondering te maken en Mevr. Weernink van Compaen zonder spreekrecht toch te laten reageren op de Wethouder. Dit werd niet toegestaan. De Wethouder gaf in zijn betoog aan dat er toch andere vormen van Peuterspeelzaalwerk aangeboden kunnen worden. Hij gaf als voorbeeld het concept wat door Kinderdagverblijf Hoi Pipeloi prima werkte. De wethouder was zich er van bewust dat de ouders hierdoor een hogere bijdrage zouden hebben, maar de zogenaamde “gewichtskinderen” waren in de toekomst verzekerd van een plaats en konden rekenen op een eventuele bijdrage van de Gemeente. Ook gaf de Wethouder aan dat Compaen niet creatief met dit besluit was omgesprongen. Hij vertelde dat dit al meer dan een jaar geleden was besproken en vond dat Compaen met creatieve oplossingen had kunnen komen. Tevens kwam in zijn betoog naar voren, dat de subsidie voor Compaen “niet geoormerkt geld” was en dat de invulling bij de organisatie lag. Vandaar de opmerking, de Gemeente sluit geen peuterspeelzalen.

De uitkomst van de avond was dat Gemeentebelangen met spoed een onderzoek wilde instellen naar de kosten en het concept. Daarbij werd aangegeven dat wellicht de aanwezigen zouden worden aangesproken om hun informatie met de onderzoekscommissie te delen omtrent het peuterspeelzaalwerk. Dit voorstel is aangenomen. 4 Juni a.s zal tijdens de raadsvergadering het besluit worden genomen.

Wordt vervolgd!!