Op excursie naar het centrum van de macht

30 januari 2011

Op excursie naar het centrum van de macht

Vrijdag 28 januari kwam onze eigen SP-bus naar Oost-Groningen om leden uit Appingedam, Slochteren, Hoogezand, Menterwolde, Pekela en Veendam op te halen voor een uitstapje naar het Tweede Kamergebouw in Den Haag. Een koude dag met een winters zonnetje aan een heldere hemel. Na een reis van meer dan drie uur keurig afgezet voor het Binnenhof. Eenmaal binnen, na een intensieve controle door de beveiliging, werden we hartelijk ontvangen door fractie-medewerkers van de SP met koffie, thee en broodjes. Het was rustig in het gebouw, maar dat kon ook niet anders. De debatten over de nieuwe uitzending naar Afghanistan waren om half vier afgesloten. De resultaten zijn in de pers uitgebreid besproken. Door onze gidsen werd de uitkomst wel even toegelicht natuurlijk, met pikante details en anekdotes.
Op het Jan Salwaplein
SP-bus op het Jan Salwaplein

Verder op het programma stonden een rondleiding door het gebouw met de oude en nieuwe vergaderzaal, de commissie-kamers, en de prachtige Chinese Handelingenkamer en meer. Alles voorzien van toelichtingen, verhalen en uitleg over de ruim aanwezige symboliek in de architectuur. Tot slot kwam Jasper van Dijk van onze fractie naar ons toe. Een interessante discussie over met name de linkse samenwerking ontstond. Misschien kun je concluderen dat ze in de Tweede Kamer met Job Cohen al wat verder opgeschoten zijn dan wij in Groningen met de heer Moorlag c.s.
Op de terugweg naar Veendam uitgebreid de tijd om allerlei lokale zaken en acties op poten te zetten en uit te werken. Een mooie dag met het weer en met de SP-Veendam. (HL)