Bestuursvergadering

12 juli 2010

Bestuursvergadering

Het bestuur en enkele belangstellende leden hebben gepraat over:

(1) de hulpdienst.
Er is zeker behoefte aan een hulpdienst, soms kun je alleen een luisterend oor zijn, en soms is dat al meer dan mensen bij de officiële instanties hebben ervaren. Soms kan je daadwerkelijk behulpzaam zijn bij het invullen van een formulier of het leggen van contacten. Het is intensief maar dankbaar werk - als het lukt mensen verder te helpen, geeft dat een kick.
Drie leden gaan kijken of er één hulpdienst voor Pekela en Veendam (en misschien nog groter?) zou kunnen werken. Eén telefoonnummer? Eén folder?

(2) de plannen voor de periode tot aan de Provinciale Statenverkiezingen, 2 maart 2011.
Het advies is het thema 'jeugdzorg' af te bakenen, bijvoorbeeld door voor een bepaalde doelgroep te kiezen, of te concentreren op de (effecten van) de marktwerking in de jeugdzorg. Om ons verder in het onderwerp te verdiepen heeft Pim vijf rapporten besteld uit de Webwinkel van de SP 'de jeugdhulpverlener aan het woord'. Dit is een vrij recent rapport, gemaakt na een landelijk onderzoek onder werknemers in de jeugdzorg. Het maakt deel uit van een nieuwe reeks rapporten '.... aan het woord', waarin beroepsgroepen zélf aan het woord komen: er zijn ook rapporten over de leraar, de agent, de binnenvaartschipper, de huisarts en het gevangenispersoneel. Ze kosten maar €4,-- incl. verzendkosten.
Pim gaat na of we aan de onderzoeksgegevens over de jeugdzorg voor de eigen provincie kunnen komen.
In augustus gaan we een keer met een fractielid praten die jeugdzorg in de portefeuille heeft. Hij weet vast veel van de knelpunten die er zijn.

(3) de Provinciale Statenverkiezingen
In de hele provincie hebben zich ruim voldoende (meer dan 30) leden gemeld voor de lijst van Provinciale Staten. Het enthousiasme is groot. De gesprekken starten binnenkort, om over en weer de geschiktheid te peilen. Daarna volgt een intensieve cursus en definitieve vaststelling van de lijst.

(4) diverse activiteiten
Zodra er meer definitief bekend is, lees je erover op de website van Veendam en/of van Pekela.