Scheepskwartier kan beter!

26 juni 2007

Scheepskwartier kan beter!

Dat zeggen de bewoners van de Veendammer wijk Scheepskwartier.In een onlangs uitgevoerde wijkenquête, opgezet door de SP in Veendam, is de bewoners om hun mening gevraagd over de omgeving, samenleving en woongemak in de wijk.

Van hondenpoep tot jeugdsoos, alles kwam aan bod in de reacties van de bewoners. Maar de zaken die het hoogst scoren zijn het slecht onderhouden openbaar groen en de belabberde staat van trottoirs en brandgangen. Ook woningcoöperatie Acantus kreeg er flink van langs: veel klachten gaan over achterstallig onderhoud en rotzooi bij leegstaande huurwoningen. Tot slot wordt regelmatig overlast van hangjongeren gemeld.

Volgens de geënquêteerden moet er goed gekeken worden naar de sociale cohesie in de wijk, koop- en huurwoningen moeten evenredig verdeeld worden. Veel mensen pleiten voor meer activiteiten in de wijk zoals gelegenheid voor voetbal en basketbal en een toegankelijke jeugdsoos.

Teun Gase (woordvoerder SP Veendam): ‘Wij zijn erg blij met de reacties die we van de bewoners hebben gehad. Er zijn veel mensen die geven om hun woonomgeving en ook bereid zijn zich hiervoor in te zetten. Samen kunnen we van Scheepskwartier een prachtwijk maken!’

In de rapportage die met de gegevens van de enquête gemaakt is, doet de SP Veendam een aantal aanbevelingen hoe zo snel mogelijk werk gemaakt kan worden van een beter Scheepskwartier. Het volledige rapport