Gemeente Veendam kent gevolgen WMO niet.

3 april 2007

Gemeente Veendam kent gevolgen WMO niet.

De SP Veendam heeft de uitkomst van haar WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) onderzoek voorgelegd aan het gemeentebestuur, de SP maakte daarbij gebruik van het spreekrecht tijdens de SML commissie vergadering van Maandag 02-04-2007.

Uit het SP onderzoek komen twee belangrijke zaken naar voren: Een aantal taken die eerder onder de AWBZ vielen, vallen nu onder de WMO. Gevolg is dat cliënten nu én een AWBZ hulp krijgen én een WMO hulp, waardoor de hun vertrouwde zorg door 1 persoon weg valt. Landelijk dreigen duizenden thuishulpen hun baan te verliezen, ze kunnen enkel nog als zelfstandige (alfahulp) aan de slag. Met alle risico’s en rechtsonzekerheid van dien. Wethouder Beenen met in haar portefeuille WMO zaken, meldde in haar reactie aan de raad dat de geluiden over onrust binnen de zorginstellingen haar niet bekend waren en dat de gemeente er alles aan heeft gedaan om onrust te voorkomen. Zij voelt hier geen verantwoordelijkheid meer voor: die ligt bij de instellingen zelf. Ook gaf zij aan dat de scheiding van zorgtaken inherent is aan de uitvoering van de WMO en dat de gemeente zich afzijdig moet houden van de AWBZ.

Ubel Zuiderveld (woordvoerder SP Veendam): ‘vreemd dat de wethouder niet op de hoogte is van de onrust die er binnen de instellingen speelt. Dit te meer nu zelfs staatssecretaris Bussemaker, verantwoordelijk voor volksgezondheid, in een onlangs verschenen nieuwsbericht aangeeft dat de thuiszorgmedewerkers zich terecht zorgen maken over het verlies van hun dienstbetrekking. Tevens viel op dat de wethouder feitelijk niet weet wat een alfahulp is en welke indicatie daar bij hoort.’

De SP is verontwaardigd dat de wethouder de verantwoordelijkheid met betrekking tot de thuishulpen overlaat aan instellingen. ’De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO, de belangen van cliënten en thuiszorgmedewerkers. We betreuren dat de wethouder zich niet uitspreekt over het feit dat de WMO negatieve uitwerkingen heeft voor zowel zorgverleners als zorgbehoeftigen.’ Aldus de woordvoerder.